Vanliga frågor från våra kunder

Det finns många sätt att kontakta oss, du kan nu vår kundtjänst via telefon
0612-719 000, skicka ett e-post eller kontakta oss via Facebook.
Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Vårt smarta hemlarm som även fungerar för ett mindre företag genom
sin larmklassning, bredbandsuppkoppling genom flera stadsnät där
vi även erbjuder paketeringar med hemlarm och bredband till bra priser.
I vårt sortiment finns även smarta hem produkter till vårt hemlarm samt
övervakningskameror från Ezviz för både inom och utomhus användning.

Vårt larmabonnemang kostar 299kr per månad till privatkunder och 395kr
till företag (moms tillkommer för företag).

I vårt abonnemang ingår det att ditt APPsolut hemlarm är uppkopplat dygnet
runt till vår certifierade larmcentral som övervakar larm som exempelvis inbrott, brand
eller vattenläckage i ditt hem eller fritidshus. Till dom flesta orter med omnejd erbjuder vi väktare från Avarn Security med utryckning vid ett larm.

Vår app APPsolut larm ingår i abonnemanget och laddas ner från valfri plattform.
Appen stödjer både Android och IOS iPhone telefoner och surfplattor.
Ett E-sim från Telia ingår utan kostnad som backup.

Vårt hemlarm fungerar lika bra till fritidshuset som villan eller lägenheten i staden.
Saknas internetuppkoppling i stugan kan vi erbjuda internet via E-sim kortet i vår
huvudenhet för 119kr per månad. Som kund med ett APPsolut hemlarm till sin fasta
bostad erbjuder vi tvillingabonnemang för 149kr per månad till fritidsboendet.

Vi samarbetar med Hemfixare.se och Ådalens TV-service för installation av våra larmpaket med sensorer och tillbehör. Beställ hem en tekniker för installation av ditt nya hemlarm till ett fast pris från 1795kr. För dig som själv vill installera ditt nya hemlarm från oss finns installationshjälp på svenska att tillgå i vår app för varje produkt samt en installationsguide på engelska medföljer till varje produkt vid leverans.

Ja, dom flesta med normal kunskap kring appar och tekniska produkter klarar själv att
installera vårt hemlarm. Verktyg krävs för montering av dom flesta sensorerna.
Efter att man har anslutit vår huvudenhet till ett 230v vägguttag samt anslutet den mot internet via en router med nätverkskabel eller via WiFi så laddar man ner vår app APPsolut larm och registrerar sig. Sedan väljer man i appen vilken produkt man vill installera i steg för steg tills alla sensorer och tillbehör är installerade och hemlarmet är då klart att användas.

Vi har en snabbguide på svenska som du kan ladda ner här. I vår app finns det bruksanvisningar också på svenska till varje produkt att läsa vid installation av hemlarmet.

Ja, i vårt abonnemang till hemlarmet så ingår fria väktarutryckningar vid skarpa larm.
Vi samarbetar med Avarn Security som själva eller via en partner har täckning i dom
flesta städer med omnejd i Sverige, kontakta oss vid frågor om väktartjänst till din ort.

Via vår betalpartner Payson kan vi erbjuda räntefri delbetalning upptill 12månader,
vid 24månader delbetalning tillkommer 9,95% ränta. För mer information om betalning
och avgifter vid köp se våra köpvillkor. Sedan 2012 är Payson en del av SVEA Ekonomi AB.

Ja, kunden köper produkterna från oss och äger sedan sitt hemlarm.
Man kan välja att betala produkterna direkt vid köp eller att delbetala dom upptill
24månader via vår betalpartner Payson, en del av SVEA Ekonomi AB

Vår betalpartner Payson skickar ut fakturor via e-post eller brev.
Dom erbjuder även kortdragning för betalning av våra abonnemangstjänster.

Ja, alla produkter kommunicerar trådlöst med huvudenheten genom Zigbee protokollet
som är en trådlös standard för kommunikation mellan produkter.
Vår huvudenhet samt smart siren ansluts till 230v strömanslutning.
Vi rekommenderar att vår huvudenhet ansluts med nätverkskabel till en router för
en enkel installation och säker kommunikation mot internet men går även att ansluta trådlöst mot en WiFi router.

Vår huvudenhet kommunicerar trådlöst mot både batteridrivna sensorer samt strömslutna
produkter som en siren, smart plus eller trådfri lampa från IKEA.
Dom strömanslutna produkterna fungerar som förstärkare av den trådlösa signalen från huvudenheten, kallas för MESH nätverk. Vi rekommenderar att man använder vår smart siren för utökning av den trådlösa täckningen då sirenen har inbyggd batteribackup vilket gör att larmet även fungerar vid ett strömavbrott. För en normalstor villa så räcker det med en siren per våningsplan men kan utökas med fler vid behov

Ja, du anger den adressen där larmet installeras i appen under inställningar.
Du behöver även kontakta oss med dina nya adressuppgifterna så vi kan uppdatera
våra kontaktuppgifter.

Ett larm går till vår larmcentral som kontaktar kunden efter en lämnad ringlista, alla användare får meddelande på sina telefoner och surfplattor där appen är installerad
om att larmet går i sin bostad eller fritidshus.

När larmet är avaktiverat går det bra att själv byta batteri i en sensor eller detektor till hemlarmet. I våra produkter används vanliga batterier som går att köpa
i dom flesta butiker som säljer batterier. Vissa produkter använder vanliga alkaliska
batterier som LR03/AAA och LR06/AAA medans vår brandvarnare, värmedetektor och
vattendetektor använder ett CR-123 Lithium batteri. På vår webbsida under produkter kan
man läsa vilket batteri som används i respektive produkt.

Användarna av larmet får ett meddelande i vår app när det är dags att byta ett batteri
i någon sensor eller detektor. Man kan även i appen under varje produkt se vilken status
batteriet har.

Vi anser att det är bättre och mer ekonomiskt fördelaktigt för kunden att själv äga sitt hemlarm än att hyra larmet med huvudenheten, sensorer, detektorer eller andra
tillbehör och betala varje månad för produkterna.

Ja, vår huvudenhet samt smart siren har inbyggd batteribackup med en drifttid på
ca 8 timmar. Batteribackupen tillsammans med det inbyggda E-sim kortet från Telia
gör att larmet fungerar som vanligt under normala strömavbrott.

Om den fasta internetanslutningen slutar att fungera har vår huvudenhet ett inbyggt E-sim
från Telia som backup vilket gör att hemlarmet fungerar som vanligt.

Försök att snarast att avaktivera larmet med din kod i appen eller via manöverpanelen.
Om larmcentralen ringer innan du hinner avaktivera larmet behöver du ange din kod
till personalen från larmcentralen som ringer upp dig.

Ja det fungerar bra, med en uppkoppling mot internet på din mobil eller surfplatta
kommer du åt ditt hemlarm i villan eller stugan även på semestern i utlandet.

Ja, med vår rörelsedetektor som är avsedd för husdjur så fungerar det med små
och mellanstora husdjur upptill 27kg att ha larmet aktivt fast husdjuren är hemma i bostaden.

Ja, i vår app under larmprofiler kan man göra olika inställningar för ex. skalskydd där
garaget eller källarvåningen är larmad fast man är hemma i huset, eller på natten ha ett
yttre skalskydd aktiverat och med avaktiverade rörelsesensorer.

Ja, våra övervakningskameror från Ezviz kan man se live i vår app. Ändring av inställningar,
installation av nya kameror eller uppspelning av inspelat material gör man i Ezviz appen.

Ja, vi har övervakningskameror som är ip-klassade och avsedda för utomhusbruk men dom går även att använda dom inomhus. Några av kamerorna är inte ip-klassade och då endast avsedda för användning inomhus

Vi rekommenderar ett MicroSD kort i storleken 128GB (klass 10 eller högre) för lagring i kameran av bilder och film som kameran sparar ner vid rörelse. Minneskortet monteras i kameran för lokal lagring. Ezviz erbjuder även lagring via deras cloudtjänst mot en avgift.

Ja, normalt ger försäkringsbolagen rabatt på försäkringen för bostaden då det finns
ett larm mot inbrott, brand och vattenskador installerat. För skydd mot brand så bör man komplettera med brandsläckare och brandfilt där det kan uppstå en brand. Kontakta ditt försäkringsbolag om deras villkor och eventuella rabatt vid installation av ett larm mot inbrott, brand och vattenskador.

Nej, våra brandvarnare är alltid aktiva även när larmet är avaktiverat och ni befinner er i
bostaden. Vid rökutveckling eller en brand så larmar alla brandvarnare och anslutna sirener
med en hög ljudsignal samt att larmcentralen ringer upp enligt den ringlista som man har angett vid installationen av hemlarmet.